BluePink XHost |
Servere virtuale de la 20 eur / luna. Servere dedicate de la 100 eur / luna - servicii de administrare si monitorizare incluse. Colocare servere si echipamente de la 75 eur / luna. Pentru detalii accesati site-ul BluePink. |
Biblioteca Orășenească Tismana
De obicei bibliotecile pornesc
istoricul lor după cum găsesc vreun document referitor la ele. Dar se știe cert
ca, pe lângă mânăstiri si chiar pe lângă bisericile vechi, funcționau si
biblioteci.
Ori acest lucru trebuie amintit,
pentru ca egumenii si preoții de atunci au făcut mari eforturi pentru ca
mânăstirile și bisericile sa aibă un fond de carte minim necesar.
Cu părere de rău constatam ca multe
biblioteci își încep monografia prin grija comuniștilor de a-si impune doctrina
sau, mai rău, prin grija lor de a culturaliza masele. Câtă culturalizare
făceau ele când bibliotecile comuniste erau pline de operele lui Lenin și
Stalin iar tot ce se inventase în lume erau creațiile inovatorilor sovietici,
numai noi știm, care am trăit vremurile! Ori biblioteci exista de când exista
scrieri si, mai mult, se multiplică enorm la apariția tiparului.
Dar bibliotecile publice de la orașe
si mai ales cele de la sate au cunoscut un puternic recul odată cu explozia
mijloacelor de informare în masă. Reculul se datorează și faptului că
mijloacele tehnice au permis înmulțirea tipografiilor și editurilor iar prețul
cărților scăzând, majoritatea împătimiților de lectură și-au încropit propria
bibliotecă personală. Aceasta a permis autorităților locale să-și justifice
nealocarea de la bugetul local a fondurilor necesare pentru primenirea continuă
a fondului de carte.
Rețeaua Internet și rețeaua
televiziunilor prin cablu au mai dat și ele o lovitură bibliotecilor publice.
Cu toate acestea, pentru omul de cultură biblioteca, prin
cartea ei tipărită, rămâne cel mai eficient mijloc de informare și documentare.
Conștienți de acest lucru, elita culturală românească, ea însăși creatoare de
cultură, își multiplică eforturile în direcția revigorării bibliotecii clasice.
Dacă biblioteca noastră clasică va mai face și pasul de a se plia pe cuceririle
tehnice, pe lângă volumele tipărite punând la dispoziția cititorilor CD-uri și
DVD-uri cu întreaga operă a clasicilor noștri sau cu diverse enciclopedii,
într-o sală specială de documentare informare, atunci biblioteca va renaște
din propria cenușă înzecit.
Este primul pas pe care-l vom face
la Tismana, transferând biblioteca din sala improprie de acum, in noul local al
Casei de Cultură George Coșbuc recent
renovat împreună cu centrul civic al Tismanei.
Biblioteca Publică din centrul
orașului are în evidență circa 10.500 volume de carte iar Biblioteca școlară se
apropie și ea de 10.000 de volume, amândouă fiind frecventate de circa 1700 cititori anual. In afara lor își mai
desfășoară activitatea și alte biblioteci școlare în satele Pocruia, Topești, Sohodol și Celei cu un număr total de 27.446 volume.
Bibliotecile
școlare sunt unele din dintre cele mai vechi biblioteci de la Tismana. Fie că
amintim de școlile organizate pe lângă mănăstirea Tismana, fie de școlile
particulare de mai târziu sau în fine, de școala publică.
În actele oficiale, Școala Tismana
este atestată prin Raportul subocârmuirii plaiului Vâlcanului, trimis ocârmuirii
jud. Gorj la 30 decembrie 1835. În anul 1842, găsim Tismana ca plasă, în Plasa
Tismenii figurând 20 de școli cu un
număr de 168 elevi.
Este însă destul de probabil că
învățământul public s-a organizat la Tismana odată cu intrarea în vigoare la 1
iulie 1831 a Regulamentului Organic în
Țara Românească. Atunci s-a pus temelia învățământului public deși chiar și în
1838, Departamentul Dinlăuntru încă mai cerea Eforiei Școalelor să înființeze
prin toate satele școli și să aplice prevederile Regulamentului Organic.
Presupunerea
că la Tismana învățământul public s-a organizat chiar la data intrării în
vigoare, în 1831, a Regulamentului Organic, se bazează pe faptul că instruirea
școlară la Tismana a fost una dintre cele mai vechi preocupări încă de pe vremea
primilor domnitori ai Tării Românești, domnitorii din neamul Basarabilor. În
consecință, la Tismana trebuie să fi existat o continuitate în privința
instruirii școlare iar unele indicii de prin vechile arhive ale școlilor ne
întăresc această presupunere.
Existau la
Tismana, înainte de organizarea învățământului public, numeroase școli
particulare. Printre actele vechi ale școlilor de azi găsim acte de donație de
carte provenită din bibliotecile particulare ale preotilor care de regulă se
ocupau și cu educația și instruirea copiilor în școli particulare.
În 1848, în
Plasa Tismana, ființau 31 de școli pentru 51 de sate, cu un număr de 587 de
elevi, iar preoții parohi au renunțat la școlile lor particulare, precum și la
bibliotecile personale ale căror volume erau donate școlilor publice.
Cea mai
înzestrată dintre bibliotecile școlare de astăzi este cea de la Tismana,
funcționând ca un centru de documentare înzestrat cu calculator și
videoproiector. Are o sală pentru miniconferințe, mese rotunde și recenzii de
cărți. Pe lângă împrospătarea fondului de carte făcută prin Inspectoratul
Școlar, biblioteca a mai primit și donații. Intre acestea mentionăm: de carte
franceză de la Asociația La Gerbe Franța,
Guy Schonckert Luxembourg, Dulce Rodrigues Portugalia scriitoare cu
numeroase publicații pentru copii.
O bibliotecă bogată a avut
întreprinderea CFF Tismana încă din 1942, de la înființare.
Biblioteca
Arta Casnică avea și ea în anii 1960 circa 5000 de volume.
Astăzi CFF
Tismana nu mai există iar biblioteca de la Arta Casnică, după evenimentele din
89 când și-a închis numeroase secții de lucru, s-a constatat că s-a
evaporat!
Dar
înaintea tuturor acestor biblioteci, cea mai veche și prețioasă a fost
biblioteca Sfintei Mânăstiri Tismana ale cărei baze le-a pus însuși Cuviosul
Nicodim de la Tismana. În anul 1405 el scrie, în limba slavonă, primul tetraevangheliar din Țara Românească. Apoi formează o
clasă specială de copiști pentru a îmbogăți zestrea de carte a mânăstirii, Sfânta
Mănăstire Tismana fiind printre primele centre ale evului mediu care au pus
bazele limbii române scrise.
Basarabii avuseseră grijă ca pe
teritoriul țării lor să existe cât mai multe centre de instruire, unde să se
învețe scrisul slovelor. Centrul care
funcționa pe lângă Mănăstirea Tismana era singurul centru din zona Olteniei in
primele secole de după întemeierea Țării Românești. El era menit să satisfacă
nevoile țării, cunoscători de carte fiind pe atunci foarte puțini.
Deși mănăstirea folosea la început
limba slavă, actele erau atât de multe (pe lângă mănăstire funcționa și o
instituție a pricinilor, judecătoria de pace de mai târziu) încât egumenii
puneau grămăticii mănăstirii să facă centre în care copiii să învețe scrierea
slovelor. Din aceștia se recrutau copiștii de manuscrise și chiar cărți,
chiar dacă ei nu cunoșteau limba slavonă. Încă de atunci, trebuința statului în
materie de copiști era enormă daraverile dintre locuitori fiind destul de
numeroase.
Dar odată cu dezvoltarea școlilor pe
lângă mănăstiri și biserici, scrierea slovelor devine din ce în ce mai mult o
practică folosită de ucenici ce își rosteau gândurile în grai românesc. Tocmai
de aceea, începând chiar din secolul al XIV-lea, ia naștere un puternic curent
românesc care merge o vreme în paralel cu elementul slav dar care devine
precumpănitor în secolul al XVII-lea, când toate actele foloseau limba română,
singura relicvă din limba slavă rămânând slovele.
Școlile de
pe lângă Mănăstirea Tismana au luat în secolul al XVII-lea un mare avânt odată
cu dezvoltarea orașelor, a comerțului,
apărând astfel necesitatea construirii de biserici pe lângă care să
funcționeze o școală. De exemplu, înființarea școlilor era atât de mare, încât
locuitorii satelor cereau egumenilor mănăstirii scutiri de dăjdii pentru
preotul satului, care era și învățător, acceptând, în schimb, diverse munci în
folosul mănăstirii și al bisericii.
Elementul românesc devenise
copleșitor și dacă se simțea nevoia scoaterii influențelor bisericii sârbești
aduse de Nicodim, ctitorul mănăstirilor Vodița și Tismana, se mai simțea acum
nevoia și de stoparea, apoi de eliminarea definitivă, a elementelor slavone,
grecești și chiar turcești.
Nicodim Runcanu (egumen al mănăstirii între 1713.06.29 -
1720.10.28, originar din Runcu Gorjului) și Nicodim Curpeneanu (egumen între
1726.12.09 - 1731.01.01) au fost primii egumeni ai Mănăstirii Tismana,
adevărați patrioți, care au inițiat o mișcare de reabilitare a vechii tradiții
religioase a poporului român, construind în satul Tismana biserica Bunei
Vestiri iar pe dealul Cioclovina, biserica Schitului Cioclovina de jos, cu
hramul Sfinții Voievozi. Pe lângă atribuția esențială religioasă, bisericile
aveau și rolul foarte important de școli ale vremii, preoții fiind dascălii
satelor.
În fruntea acestei mișcări de
încurajare a elementului autohton se situează mai apoi, egumenul Dionisie LUPU,
care chiar în primul an în care i s-a încredințat conducerea Mânăstirii
Tismana, 1807, ajută la construcția bisericii din satul Pocruia împreună cu un
alt mare patriot, Tudor Vladimirescu pe atunci numit Theodor vel sluger.
Dionisie
Lupu însă, remarcat prin mișcarea sa de punere în valoare a tradițiilor
religioase specific românești, se făcu mitropolit peste Țara Românească așa
că lăsă, în anul 1819 pe Neofit succesorul lui să termine biserici și în satele
din apropiere, acolo unde încă nu erau. Acesta sfinți în anul 1825 biserica și
școala de la Ungureni.
La Tismana
este probabil însă că aceia care buchiseau slovele la mănăstire, să-și fi
înființat chiar prima școală de chilie, cum o numea Iorga, pe lângă biserica
Buna Vestire încă de la începutul secolului al XVIII-lea. La fel la Gornovița
și Pocruia, unde se presupune că existau școli de chilii încă din anii
1715-1720, având în vedere că în pisania bisericii de la Gornovița din anul
1764 se specifică întremarea alteia mai vechi.
În toate
cazurile, însă, bisericile, ca și școlile, de altfel, erau sub jurisdicția
Mănăstirii Tismana. Peste un secol, situația școlilor din satele din jur trebuie să fi fost la fel ca aceea a satului
Pocruia unde înv. Sandu Ciolacu menționează în monografia sa: Între anii
1807-1819 satul Pocruia era arondat mănăstirii Tismana. La cererea locuitorilor
din Pocruia către Dionisie Lupu mitropolit al țării Românești, s-a obținut
scutirea de dăjdii pentru Ioțca pe care-l luaseră locuitorii satului pentru a
învăța copiii carte. El a obligat însă pe locuitori să zidească chilii la
poarta bisericii pentru locuința dascălului și sala unde să învețe copiii
carte. Într-o evanghelie tipărită în anul 1822 sunt făcute diferite însemnări
de Ioțca Dascălul printre care și despre rebeliunea lui Tudor care a intrat cu
arnăuții la mănăstirea Tismana.
Având o
bogată tradiție locală spre învățătură și lectură, de-a lungul secolelor
preoții și dascălii Tismanei au păstrat și au înzestrat mereu bibliotecile
Tismanei. Ne revine bucuria duhovniceasca de a duce mai departe aceste tradiții
legate de Tismana, care se împletesc in mod admirabil cu Istoria României.
Este o datorie sfântă pornită de la
Cuviosul Nicodim, ctitorul mănăstirii și a bibliotecilor de chilii, spunem noi, parafrazând pe istoricul Iorga. O
datorie pe care trebuie să o avem în sufletul nostru transmițând-o cu
insistență generațiilor viitoare.
În luna
iulie 2007, biblioteca publică a primit o donație de
carte de la A.R.P. Asociația Română pentru Patrimoniu al cărei președinte
este dr. Artur Silvestri.
Sunteți un pasionat de lectură?
Vă invităm să
consultați
bibliotecii publice de
dr. Artur Silvestri
Biblioteca vă așteaptă ca vi le împrumute!
Linkuri legate de bibliotecă:
Au mai donat cărți:
Constanța Popescu București
Fiii satului:
Mihail Aristotel
Ungureanu
Serafim Duicu
Scrieți aici: biblioteca@tismana.ro